Publikationen Lehrforschung und Hochschuldidaktik der letzten Jahre

2016

Kiessling C, Bauer J, Gartmeiner M, Ibhler P,  Karsten G, Kiesewetter J, Moeller GE. Wiesbeck A, Zupanic M, Fischer MR (2016). Development and validation of a computer-based situational judgement test to assess medical students´ communication skills in the field of shared decision making. Patient Education and Counseling 2016;99(11):1858-1864 (Link).

2015

Lammerding-Koeppel M, Ebert T, Goerlitz A, Karsten G, Nounla C, Schmidt C, Stosch C, Diester P (2015). German MedicalTeachingNetwork (MDN) implementing national standards for teacher training. Medical Teacher 2015 (Link)

Gartmeier M, Bauer J, Fischer MR, Hoppe-Seyler T, Karsten G, Kiessling C, Moeller GE, Wiesbeck A, Prenzel M (2015). Fostering professional communication skills of future physicians and teacher: effects of e-learning with video cases and role-play. Instructional Science 2015;43(4):443-462 (Link)

2014

Hoppe-Seyler T, Gartmeier M, Möller G, Bauer J, Wiesbeck A, Karsten G. (2014). Entwicklung von Lehrfilmen zur Gesprächsführung zwischen Realitätsnähe und systematischer didaktischer Gestaltung. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 9(3):127-135. (Link)

Wenz HJ, Zupanic M, Klosa K, Schneider B, Karsten G. (2014). Using an audience response system to improve learning success in practical skills training courses in dental studies - a randomised, controlled cross-over study. Eur J Dent Educ. 2014;18(3):147-153. (Link Epub ahead of print 2013).

2011

Schnabel KP, Boldt PD, Breuer G, Fichtner A, Karsten G, Kujumdshiev S, Schmidts M, Stosch C. Konsensusstatement "Praktische Fertigkeiten im Medizinstudium" – ein Positionspapier des GMA-Ausschusses für praktische Fertigkeiten. GMS Z Med Ausbild. 2011;28(4):Doc58. DOI: 10.3205/zma000770, URN: urn:nbn:de:0183-zma0007706 (Link)

Zupanic, M., Töpper, J., Möller, G., Bauer, J. & Fischer, M. R. (2011). Konzeption eines berufsfeldbezogenen, fach­übergreifenden Kommunikations­trainings für Medizin- und Lehramtsstudent/innen. In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VIII (S. 57-66). Aachen: Shaker-Verlag.

Töpper, J., Zupanic, M. Karsten, G., Gartmeier, M. & Fischer, M. R. (2011). Digitale Lehr - Lernfilme mit korrekten und fehlerhaften Beispielen bei der Vermittlung von Kommunikationskompetenzen für Medizinstudierende. In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins K (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VIII

(S. 193-203). Aachen: Shaker-Verlag.

Gartmeier, M., Bauer, J., Fischer, M. R., Karsten, G. & Prenzel, M. (2011). Modellierung und Assessment professioneller Gesprächsführungskompetenz von Lehrpersonen im Lehrer-Elterngespräch. In: O. Zlatikin-Troitschanskaia (Hrsg.), Stationen Empirischer Bildungsforschung. Traditionslinien und Perspektiven (S. 412-426). Wiesbaden: VS.

2009

Karsten G, Kopp V, Brüchner K, Fischer MR. Blended Learning zur integrierten und standardisierten Vermittlung klinischer Untersuchungstechniken: Das KliFO-Projekt. GMS Z Med Ausbild. 2009;26(1):Doc10. (Link)

Eberhard J, Klomp HJ, Föge M, Hedderich J, Schmidt HG. The intermediate effect and the diagnostic accuracy in clinical case recall of students and experts in dental medicine. Eur J Dent Educ. 2009 Aug;13(3):128-34. (Link)

Klomp HJ, Eberhard J, Hren S, Hedderich J, Schmidt HG. The role of pathophysiological explanations in clinical case representations of dental students and experts. Eur J Dent Educ. 2009 Feb;13(1):58-65. (Link)