Recent Teaching Research and University Didactic publications

2016

Kiessling C, Bauer J, Gartmeiner M, Ibhler P,  Karsten G, Kiesewetter J, Moeller GE. Wiesbeck A, Zupanic M, Fischer MR (2016). Development and validation of a computer-based situational judgement test to assess medical students´ communication skills in the field of shared decision making. Patient Education and Counseling. in press.

2015

Lammerding-Koeppel M, Ebert T, Goerlitz A, Karsten G, Nounla C, Schmidt C, Stosch C, Diester P (2015). German MedicalTeachingNetwork (MDN) implementing national standards for teacher training. Medical Teacher 2015 (Link)

Gartmeier M, Bauer J, Fischer MR, Hoppe-Seyler T, Karsten G, Kiessling C, Moeller GE, Wiesbeck A, Prenzel M (2015). Fostering professional communication skills of future physicians and teacher: effects of e-learning with video cases and role-play. Instrucional Science 2015;43(4):443-462 (Link)

2014

Hoppe-Seyler T, Gartmeier M, Möller G, Bauer J, Wiesbeck A, Karsten G. (2014). Entwicklung von Lehrfilmen zur Gesprächsführung zwischen Realitätsnähe und systematischer didaktischer Gestaltung. Zeitschrift für Hochschulentwicklung 2014, 9(3):127-135. (Link)

Wenz HJ, Zupanic M, Klosa K, Schneider B, Karsten G. (2014). Using an audience response system to improve learning success in practical skills training courses in dental studies - a randomised, controlled cross-over study. Eur J Dent Educ. 2014;18(3):147-153 (Link Epub ahead of print 2013).

2011

Schnabel KP, Boldt PD, Breuer G, Fichtner A, Karsten G, Kujumdshiev S, Schmidts M, Stosch C. A Consensus Statement on Practical Skills in Medical School - a position paper by the GMA Committee on Practical Skills. GMS Z Med Ausbild. 2011;28(4):Doc58. DOI: 10.3205/zma000770, URN: urn:nbn:de:0183-zma0007706 (Link)


Zupanic, M., Töpper, J., Möller, G., Bauer, J. & Fischer, M. R. (2011). Konzeption eines berufsfeldbezogenen, fachübergreifenden Kommunikationstrainings für Medizin- und Lehramtsstudent/innen. In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VIII (S. 57-66). Aachen: Shaker-Verlag.

Töpper, J., Zupanic, M. Karsten, G., Gartmeier, M. & Fischer, M. R. (2011). Digitale Lehr - Lernfilme mit korrekten und fehlerhaften Beispielen bei der Vermittlung von Kommunikationskompetenzen für Medizinstudierende. In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins K (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VIII (S. 193-203). Aachen: Shaker-Verlag.

Gartmeier, M., Bauer, J., Fischer, M. R., Karsten, G. & Prenzel, M. (2011). Modellierung und Assessment professioneller Gesprächsführungskompetenz von Lehrpersonen im Lehrer-Elterngespräch. In: O. Zlatikin-Troitschanskaia (Hrsg.), Stationen Empirischer Bildungsforschung. Traditionslinien und Perspektiven (S. 412-426). Wiesbaden: VS.

2009

Karsten G, Kopp V, Brüchner K, Fischer MR.  A blended learning approach for the integrated and standardized teaching of clinical skills: The CliSO project. GMS Z Med Ausbild. 2009;26(1):Doc10. (Link)

Eberhard J, Klomp HJ, Föge M, Hedderich J, Schmidt HG. The intermediate effect and the diagnostic accuracy in clinical case recall of students and experts in dental medicine. Eur J Dent Educ. 2009 Aug;13(3):128-34. (Link)

Klomp HJ, Eberhard J, Hren S, Hedderich J, Schmidt HG. The role of pathophysiological explanations in clinical case representations of dental students and experts. Eur J Dent Educ. 2009 Feb;13(1):58-65. (Link)