Publikationen Lehrforschung und Hochschuldidaktik der letzten Jahre

2018

Bauer J, Gartmeier M, Wiesbeck AB, Moeller GE, Karsten G, Fischer MR, Prenzel M (2018). Differential learning gains in professional conversation training: A latent profile analysis of competence acquisition in teacher-parent and physician-patient communication. Learning and Individual Differences 2018;61:1-10 freier Zugang zum Artikel bis 29.12.17

2017

Giesler M, Karsten G, Ochsendorf F, Breckwoldt J (2017). Rahmenbedingungen für exzellente Lehre in der Medizin: Das Frankfurter Modell der Rahmenbedingungen zur Sicherung der Lehr- und Lernqualität [engl. Version: Conditions for excellence in teaching in medical education: The Frankfurt Model to ensure quality in teaching and learning]. GMS Journal for Medical Education 2017;34(4):DocDoc46. DOI: 10.3205/zma001123 (Link).

2016

Kiessling C, Bauer J, Gartmeiner M, Ibhler P,  Karsten G, Kiesewetter J, Moeller GE. Wiesbeck A, Zupanic M, Fischer MR (2016). Development and validation of a computer-based situational judgement test to assess medical students´ communication skills in the field of shared decision making. Patient Education and Counseling 2016;99(11):1858-1864 (Link).

2015

Lammerding-Koeppel M, Ebert T, Goerlitz A, Karsten G, Nounla C, Schmidt C, Stosch C, Diester P (2015). German MedicalTeachingNetwork (MDN) implementing national standards for teacher training. Medical Teacher 2015 (Link)

Gartmeier M, Bauer J, Fischer MR, Hoppe-Seyler T, Karsten G, Kiessling C, Moeller GE, Wiesbeck A, Prenzel M (2015). Fostering professional communication skills of future physicians and teacher: effects of e-learning with video cases and role-play. Instructional Science 2015;43(4):443-462 (Link)

2014

Hoppe-Seyler T, Gartmeier M, Möller G, Bauer J, Wiesbeck A, Karsten G. (2014). Entwicklung von Lehrfilmen zur Gesprächsführung zwischen Realitätsnähe und systematischer didaktischer Gestaltung. Zeitschrift für Hochschulentwicklung, 9(3):127-135. (Link)

Wenz HJ, Zupanic M, Klosa K, Schneider B, Karsten G. (2014). Using an audience response system to improve learning success in practical skills training courses in dental studies - a randomised, controlled cross-over study. Eur J Dent Educ. 2014;18(3):147-153. (Link Epub ahead of print 2013).

2011

Schnabel KP, Boldt PD, Breuer G, Fichtner A, Karsten G, Kujumdshiev S, Schmidts M, Stosch C. Konsensusstatement "Praktische Fertigkeiten im Medizinstudium" – ein Positionspapier des GMA-Ausschusses für praktische Fertigkeiten. GMS Z Med Ausbild. 2011;28(4):Doc58. DOI: 10.3205/zma000770, URN: urn:nbn:de:0183-zma0007706 (Link)

Zupanic, M., Töpper, J., Möller, G., Bauer, J. & Fischer, M. R. (2011). Konzeption eines berufsfeldbezogenen, fach­übergreifenden Kommunikations­trainings für Medizin- und Lehramtsstudent/innen. In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VIII (S. 57-66). Aachen: Shaker-Verlag.

Töpper, J., Zupanic, M. Karsten, G., Gartmeier, M. & Fischer, M. R. (2011). Digitale Lehr - Lernfilme mit korrekten und fehlerhaften Beispielen bei der Vermittlung von Kommunikationskompetenzen für Medizinstudierende. In: M. Krämer, S. Preiser & K. Brusdeylins K (Hrsg.), Psychologiedidaktik und Evaluation VIII

(S. 193-203). Aachen: Shaker-Verlag.

Gartmeier, M., Bauer, J., Fischer, M. R., Karsten, G. & Prenzel, M. (2011). Modellierung und Assessment professioneller Gesprächsführungskompetenz von Lehrpersonen im Lehrer-Elterngespräch. In: O. Zlatikin-Troitschanskaia (Hrsg.), Stationen Empirischer Bildungsforschung. Traditionslinien und Perspektiven (S. 412-426). Wiesbaden: VS.

2009

Karsten G, Kopp V, Brüchner K, Fischer MR. Blended Learning zur integrierten und standardisierten Vermittlung klinischer Untersuchungstechniken: Das KliFO-Projekt. GMS Z Med Ausbild. 2009;26(1):Doc10. (Link)

Eberhard J, Klomp HJ, Föge M, Hedderich J, Schmidt HG. The intermediate effect and the diagnostic accuracy in clinical case recall of students and experts in dental medicine. Eur J Dent Educ. 2009 Aug;13(3):128-34. (Link)

Klomp HJ, Eberhard J, Hren S, Hedderich J, Schmidt HG. The role of pathophysiological explanations in clinical case representations of dental students and experts. Eur J Dent Educ. 2009 Feb;13(1):58-65. (Link)